Læringsarena hos trebåtkollektivet

Redder Båter, Inkluderer Ungdom
Trebåtkollektivet er en ideell forening i Nedre Glomma – Ytre Oslofjord, bygget på idéen: «Folk trenger båter – og båter trenger folk». Vi redder lokale trebåter som står i fare for å forsvinne, og bruker dem som verktøy for å skape glede, fellesskap og kystkultur.
Men vi gjør mer enn å redde båter – vi redder også ungdom fra å falle utenfor.
Skolefrafall krever praktiske løsninger
Mange unge faller ut av skolen, spesielt i møte med abstrakte fag som matematikk. I Fredrikstad ender 70–90 tiendeklassinger opp uten vitnemål - hvert år. Dette er ungdommer som trenger praktiske, engasjerende læringsarenaer. Kollektivet har som mål å bli en alternativ opplæringsarena for elever i ungdomsskolen som har behov for å lære matematikk på en annen måte enn den som skolen har anledning til å gi.
Kollektivet er i dialog med Fredrikstad kommune som er positivt innstilt til prosjektet, og som gjerne vil utvikle det til å omfatte andre fag en matematikk.
For mange skal det ikke mer til enn at de finner et sted de liker å være - hvor de sosiale forskjellene ikke er så synlige og hvor det digitale læringspresset erstattes med praktisk lærelyst.

Vår løsning: Starte med det praktiske og finne matematikken etterpå
Vi vil tilby et alternativt opplæringstilbud med:
Små grupper og praktisk undervisning.
Læremålene i den enkelte elevs individuelle opplæringsplan modelleres ved bruk av kjente praktiske prinsipper. Vi starter med de grunnleggende regneferdighetene som mange av elevene aldri har fått tid til å lære seg ordentlig, og bygger videre steg for steg.
Trebåtkollektivet ønsker å tilby en arena hvor elevene kan jobbe ut fra de planer som allerede ligger i hjemskolen - men i et mindre miljø med større lærertetthet, mindre sosiale forskjeller og mer tid til å lære langsomt.
Vi vet at mennesker lærer gjennom observasjon, prøving og feiling. Mange lærer også best når de kan bruke hendene sammen med hodet. Regneferdigheter læres gjerne best hvis prinsippene kan visualiseres.
Erfaring og veiledning fra frivillige fagpersoner – lærere, håndverkere og sjøfolk.
Målet: Vi ønsker å hjelpe 6-8 elever som står i fare for å droppe ut av skolen til å fullføre ungdomsskolen.